Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN Natasja Hoogvliet -Therapeut
Artikel 1 Definities
- Natasja Hoogvliet, gevestigd te Denekamp, KvK-nummer 98059386, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
- De wederpartij wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als klant.
- Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst van de opdracht op grond waarvan dienstverlener tegen betaling werkzaamheden voor klant verricht en waarbij de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden, overeenkomsten, levering van diensten en producten door of namens de dienstverlener waarop zij deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
- De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op handelingen van de door de dienstverlener in het kader van de opdracht ingeschakelde derden.
- Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene voorwaarden.
- De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.
Artikel 3 Aanbod
- De dienstverlener brengt het aanbod (bij voorkeur) schriftelijk dan wel elektronisch uit via de website.
- Met acceptatie van het aanbod ontstaat de verplichting tot betaling, ook wanneer niet het gehele traject wordt doorlopen. Dienstverlener komt het recht toe een aanbetaling te verzoeken.
- Deze algemene voorwaarden worden voorafgaand aan de overeenkomst nadrukkelijk bekend gemaakt aan u en maken integraal deel uit van de algemene informatievoorziening van de dienstverlener.
- De dienstverlener mag aan het uitbrengen van een aanbod en/of de aanvaarding van een opdracht de voorwaarde verbinden dat u persoonsgegevens verstrekt en, indien en voor zover regelgeving van overheidswege daartoe noodzaakt en/of dat toestaat, een kopie van een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart overlegt.
- Onverminderd het bepaalde in lid 1 tot en met 5 omvat het aanbod bij een overeenkomst op afstand bovendien de volgende gegevens:
- de identiteit en het adres van de dienstverlener, inclusief het bezoekadres van de vestiging van de dienstverlener;
- het recht van u om de overeenkomst binnen veertien dagen te ontbinden
- indien bijkomende kosten in rekening worden gebracht voor contact met de dienstverlener via telefoon of internet: de hoogte van het geldende tarief;
- de geldigheidsduur van het aanbod.
Artikel 4 Aangaan Overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door u middels het inschrijven op de website of aanmelden via telefoon, whatsapp of e- mail. Na de totstandkoming van de overeenkomst ontvangt u hiervan schriftelijk of langs elektronische weg een bevestiging alsmede (indien gewenst) de factuur.
- In geval van elektronische opdrachtverlening stuurt de dienstverlener een elektronische bevestiging naar u; zolang de ontvangst van een elektronisch aanvaarde opdracht niet is bevestigd door de dienstverlener kunt u de opdracht annuleren.
- Op de dienstverlening is het herroepingsrecht consumenten van toepassing (bedenktijd van 14 dagen).
Artikel 5 Annulering & (tussentijdse) beëindiging van de overeenkomst
- Een los consult gesprek kan tot 24 uur voor aanvang kosteloos worden verplaatst; bij verplaatsing of annulering binnen 24 uur, of het verstek laten gaan, komt de sessie te vervallen en wordt deze als zodanig doorberekend.
- U kunt een overeenkomst die voor een bepaalde tijd is aangegaan ten alle tijden annuleren of opzeggen. De dienstverlener zal u hiervan een bevestiging verstrekken.
- In geval van annulering of opzegging is een gedeeltelijke restitutie van het betaalde bedrag mogelijk. Neem hiervoor contact op met de dienstverlener om de voorwaarden en het restitutiebedrag te bespreken.
Artikel 6 Betaling
- Betaling vindt plaats door bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door de dienstverlener aangegeven bankrekening op het tijdstip van de koop of levering, of betaling door middel van door banken erkende vormen van elektronisch betalen.
- Facturen dienen binnen 7 werkdagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
- Als betaling in termijnen is overeengekomen, moet U –met inachtneming van het bepaalde in lid 3 –betalen volgens de termijnen en de percentages, zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld.
Artikel 7 Niet-tijdige betaling
U bent in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De dienstverlener is gerechtigd over het nog verschuldigde bedrag de handelsrente in rekening te brengen en de overige kosten waaronder de buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 8 Conformiteit en niet-nakoming van de overeenkomst
- Als één van de partijen in verzuim is met het nakomen van de overeenkomst, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
Artikel 9 Informatieverstrekking klant
- Klant stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar aan dienstverlener.
- Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. Dienstverlener zal de gegevens vertrouwelijk behandelen.
- Klant vrijwaart dienstverlener voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in dit artikel gestelde.
- Stelt klant niet of niet tijdig de verlangde gegevens beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van klant.
Artikel 10 Uitvoering van de overeenkomst
- Dienstverlener voert opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Zij is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat klant beoogde.
Artikel 11 Wijziging van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat het noodzakelijk is de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in overleg de overeenkomst aan.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing worden beïnvloed. Dienstverlener stelt de klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Artikel 12 Overmacht
Definitie overmacht Onder overmacht wordt verstaan iedere van de wil van partijen onafhankelijke omstandigheid, waardoor nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend wordt verhinderd. Hieronder wordt onder andere, maar niet uitsluitend, verstaan: ziekte, ongeval, brand, overheidsmaatregelen, pandemieën, natuurrampen, of storingen in energie- of telecommunicatienetwerken, voor zover deze omstandigheden redelijkerwijs buiten de invloedsfeer van partijen liggen.
- Gevolgen van overmacht a. In geval van overmacht worden de verplichtingen uit de overeenkomst opgeschort voor de duur van de overmachtssituatie. b. Partijen zullen in goed overleg trachten een passende oplossing te vinden, zoals het verplaatsen van de dienstverlening of het wijzigen van de uitvoering. c. Indien de overmachtssituatie langer dan [bijv. 30 dagen] voortduurt en overleg niet leidt tot een oplossing, hebben beide partijen het recht de overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder dat sprake is van een verplichting tot schadevergoeding of ongedaan making.
- Kosten en reeds verrichte prestaties In geval van ontbinding op grond van overmacht, blijven reeds verrichte prestaties en gemaakte kosten door de partij die zich op overmacht beroept, opeisbaar en dienen door de wederpartij te worden vergoed, tenzij dit in strijd is met dwingend consumentenrecht (in geval van een consument).
- Specifiek voor zakelijke overeenkomsten (B2B) In het geval van een overeenkomst tussen bedrijven (B2B), geldt dat de betalingsverplichting voor reeds geleverde of voorbereide prestaties onverminderd blijft bestaan. De overeenkomst zal in beginsel worden verplaatst naar een later tijdstip, tenzij dit onmogelijk is gebleken.
- Specifiek voor consumentenovereenkomsten (B2C) Bij overeenkomsten met consumenten wordt gehandeld in overeenstemming met het toepasselijke consumentenrecht. De consument behoudt in een overmachtssituatie altijd het recht om de overeenkomst te ontbinden en eventueel reeds betaalde bedragen (voor niet-geleverde diensten) terug te ontvangen, voor zover wettelijk vereist.
Artikel 13 Aansprakelijkheid schade
- Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
- Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
- Klant is eindverantwoordelijk voor het controleren van de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden.
- Klant blijft ten allen tijden zelf verantwoordelijk voor het toepassen of uitvoeren van kennis of handelingen zoals opgedaan tijdens een traject.
- In het geval dat dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan klant bedraagt de schade niet meer dan het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, dan wel door dienstverlener aan klant in rekening is gebracht.
- Klant vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door haar geleverde diensten en producten.
- Dienstverlener is nimmer aansprakelijk voor directe schade of indirecte schade, emotionele schade of schade voortvloeiend uit beslissingen die de klant heeft genomen, al dan niet in overleg met de dienstverlener.
- Klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor gemaakte keuzes, diens eigen gedrag, en de consequenties hiervan, zowel tijdens de tijd die klant en dienstverlener gezamenlijk doorbrengen als daarna.
Artikel 14 Bijzondere bepalingen
Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst hebben verkregen. Klant wordt voor meer informatie verwezen naar de privacyverklaring.
Artikel 15 Klachtenprocedure
- Klant is verplicht om klachten over offertes, facturen en/of de geleverde diensten en producten zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 5 dagen na het consult, de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan dienstverlener. Zij streeft ernaar klachten binnen 5 werkdagen te behandelen.
- Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
- Ik ben aangesloten bij het CAT collectief, waarbij ik ook aangesloten ben bij Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten (GAT), met bijbehorend klachtenprocedure
Artikel 16 Geschilbeslechting
- Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
- Partijen zullen enkel een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
- Voor zover de wet het toestaat worden geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin dienstverlener is gevestigd, tenzij een wettelijke verplichting naders bepaalt.
- In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens dienstverlener en betrokken derden 12 maanden.
Artikel 17 Tariefwijziging
- De dienstverlener behoudt zich het recht voor om de tarieven van de aangeboden diensten en producten te wijzigen.
- Tariefwijzigingen worden minimaal 30 dagen van tevoren schriftelijk of elektronisch aan de klant meegedeeld.
- Indien de klant niet akkoord gaat met een aangekondigde tariefwijziging, heeft de klant het recht om de overeenkomst kosteloos te beëindigen per de ingangsdatum van de nieuwe tarieven, mits dit schriftelijk of per e-mail wordt gemeld vóór de ingangsdatum.
De dienstverlening is in het alternatieve therapeutische spectrum en biedt geen vervanging van de reguliere medische zorg. De klant blijft zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid en het raadplegen van artsen of andere zorg professionals.